Foreslår forbud mot all scooterbruk

Dette forumet er stengt, du kan ikke starte nye, svare på eller endre temaer Dette temaet er stengt, du kan ikke endre innlegget eller starte nye svar scooternorge.no Forum Hovedsiden | Nytt lovforslag Gå til side 1, 2, 3 ... 20, 21, 22  Neste   Side 1 av 22

Man Jul 30, 2007 14:58 InnleggTittel: Foreslår forbud mot all scooterbruk
robert
Administrator

Ble Medlem: 14 Nov 2006

Svar med Sitat

Et nytt lovforslag for motorferdsel i utmark er ute til høring. Det ble lagt fram for et par uker siden. Dette er et forslag som er ekstremt og vil om det blir vedtatt fjerne all scooterbruk i Norge. Kun leiekjøring vil være igjen. Selv i Nord – Finnmark og Nord-Troms vil man ha bort scooterkjrøing – på sikt. Hele forslaget ligger ut på vår nettside.

Der er Direktoratet for Naturforvaltning( DN ) sitt forslag som har satt sinnene i kok hos folk. Forslaget rammer både ATV og scooterbrukere i Norge. ( og de som lever av å leie ut helikopter/ flytransport. DN har ikke glemt noen brukergrupper.) Vi har vel aldri sett maken til ensidig forslag fra en offentlig etat. 113 sider fullpakket med ren propaganda mot alt av ATV- og scooterbruk.

Her er noen av de rystende forslagene:
- All scooterbruk i Norge skal bort. Bare disp og leiekjøring blir tillatt i meget begrenset grad
- Største kamhøyde skal være 35mm fordi dette er mer ”miljøvennlig”(!)
- Kun leiekjøring skal bli tillatt
- Loggføring av kjøretur FØR turen tar til ved startstedet - og angivelse av stoppested
- Opprettelse av "leiekjøringsløyver" i kommunene
- Bedre pantordning for gamle scootere ? ( -det bør være en god pant for de som har skaffet seg scootere til over 100.000,-)
- Også innmark(dyrket mark) skal bli utmark slik at det også der blir ulovlig å kjøre scooter.

(se også saken på nettsiden. Hele lovforslaget ligger som pdf/vedlegg)

Ta debatten med oss her på forumet.....
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post

Man Jul 30, 2007 15:14 InnleggTittel:
kjor1

Ble Medlem: 23 Nov 2006

Svar med Sitat

Er dette sant? Skulle tro det var 1. april. Dette tar nesten kaka av dumme forslag fra de på toppen. Har nesten ikke ord...

Gjør de det for å skåne miljøet (global oppvarming osv)?? Eller for at skituristene skal få det roligere når de laffer rundt?

Hvorfor i alle dager er mindre kammer mer miljøvenlig f.eks? Så mindre snø spruter opp, og liiiiitt mindre drivstoff blir brukt? Hærregud, de på stortinget burde virkelig våkne opp. Hvilken rolle spiller dette i det store og hele, når de i Kina bygger 2 kullkraftverk pr. dag? Étt slikt forurenser nok mer enn all scooterkjøring i Norge opp igjennom tidene til sammen!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post

Man Jul 30, 2007 15:20 InnleggTittel:
turbo102

Ble Medlem: 26 Mar 2007

Svar med Sitat

E dt mulig Shocked

If you are anything this week, you might think about using a Tekvest?

-05 Ski-doo summit 550/440
-08 A-C F570.
-94 polaris indy 500 2"forhøyer.
-gls 330 Custum made. + `2'forhøyer

-zuzuki x 50
*diverse trim dela.

Sist endret av turbo102 den Man Jul 30, 2007 15:42, endret 1 gang
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding

Man Jul 30, 2007 15:36 InnleggTittel:
Allright

Ble Medlem: 22 Nov 2006

Svar med Sitat

Da burde jo vi få til bake nåkka peng da i en eller anna form. Vi har jo betalt avgifta i alle retninger nu for de scooteran. Det må vi jo få tilbake sidn scooteran blir komplett ubrukeli.

Men egentli så trur æ ikke det her kommer til å skje.
1990 Yamaha Phazer
1989 Toyota Hiace 2.4D
1987 Suzuki Zl50 Chopper
1985 Yamha ET340 Mønster edition
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger

Man Jul 30, 2007 15:41 InnleggTittel:
turbo102

Ble Medlem: 26 Mar 2007

Svar med Sitat

JA vi har jo betalt avgift får å ha scooter. E deet rart det e krig i verden dem bver jo om bråk. snakk om pririotering, dæm burde heller pririotere utslippa å skadan som kommer av båtan som ligg i oslofjorn.!

If you are anything this week, you might think about using a Tekvest?

-05 Ski-doo summit 550/440
-08 A-C F570.
-94 polaris indy 500 2"forhøyer.
-gls 330 Custum made. + `2'forhøyer

-zuzuki x 50
*diverse trim dela.
Til Toppen

Man Jul 30, 2007 15:42 InnleggTittel:
skidoo_joa

Svar med Sitat

håper nå ikkje det vartfall Crying or Very sad

<3 LYNX rave RC 800 2006 <3

x:
ski-doo mxz 500ss 2004
Til Toppen

Man Jul 30, 2007 15:46 InnleggTittel: Re: Foreslår forbud mot all scooterbruk
Lynx3500

Svar med Sitat

Det jeg synnes er råest, er jo at dem vil gjøre innmark til utmark... Hvis jeg vil spinn sunn mitt eget jorde så er det vel min sak..
Til Toppen

Man Jul 30, 2007 16:11 InnleggTittel:
BRP

Ble Medlem: 16 Feb 2007

Svar med Sitat

D e jo helt sinnsykt,vi her oppe sku jo ha bestemt båtreglan til søringan.D her går,ska vi ta scooteran våres til oslo å kjøre i protest utafor stortinget me dem? Evil or Very Mad
83 Yamaha vmax 540
86 Yamaha phazer 480
02 Ski-Doo mxz 600x
05 Ski-Doo Renegade 800x
Til Toppen

Man Jul 30, 2007 16:12 InnleggTittel:
htttml

Svar med Sitat

Faen i hælvette!!!!

satannn....vesst d her blir vedtatt da kan æ ikke garantere førr framtia t de idiotan som har kommet med forslaget....

Men d går jo ikkje ann at d skal bli vedtatt?

___----For tiden----___
2003 arctic cat Firecat 700. F7.

___----X----___
2002 Arctic Cat ZR 500 efi.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger

Man Jul 30, 2007 16:38 InnleggTittel:
eazn

Svar med Sitat

Vær vennlig å begrens språk bruket. kommer ikke no lengere med å bruke 100 bannskaps ord i hvert innlegg!!! Dette er en saklig debatt..

Man Jul 30, 2007 16:57 InnleggTittel:
Setsåkongen

Svar med Sitat

Man bør skjemmes over å bo i norge.. et SYKT land, med Helt idiotiske lover og regler.

Men dette kommer aldri til å bli vedtatt, kan jeg ikke drømme om.

Man Jul 30, 2007 17:00 InnleggTittel:
Powermad

Svar med Sitat

Saklig debatt my ass, d e d mæst usaklige forslage dem sosse sossan nede i sosse sør nån gang har kommet me !

-00 Skoda Octavia 1,9 TDI 4x4
Me mods.

RIP:
-07 Rave RC 600 HO SDI
-03 Mxz Rev 600HO x2
-05 Summit Rev 550
-00 Mxz 600
Til Toppen

Man Jul 30, 2007 17:20 InnleggTittel:
EdgePower
Moderator

Ble Medlem: 25 Feb 2007

Svar med Sitat

Virker som de vil at folk skal flytte...En stor grunn til at jeg vil flytte tilbake til Finnmark etter utdanning er scooter..Rett og slett elsker scooter!

Kan de virkelig ikke finne på noe bedre å gjøre?

Men tror og håper virkelig dette er no tull de ikke klarer å gjennomføre..
De må da virkelig skjønne at dette ikke kan gjøres uten å møte STOR motstand?

Ski-doo Mxz 600 XRS 2007
Masse utstyr Smile

X:
- Ski-doo Summit 550f 2005
- Polaris edge 340 2004

"- If you have to be somewhere Monday morning, shouldn´t you be thinking about a Tekvest?"
Til Toppen

Man Jul 30, 2007 17:30 InnleggTittel:
skidoo_joa

Svar med Sitat

dykke i nord ser jo ned på alle i sør dykke jo Evil or Very Mad

<3 LYNX rave RC 800 2006 <3

x:
ski-doo mxz 500ss 2004
Til Toppen

Man Jul 30, 2007 17:56 InnleggTittel:
goofey

Svar med Sitat

Aksjonen har endelig fått enklere web adresse:

www.scooteraksjonen.com

og den finnes også her.....:

www.densistesovjetstat.com Wink

SPRE LINKEN TIL ALLE SOM FERDES PÅ FJELLET !
Til Toppen

Man Jul 30, 2007 17:58 InnleggTittel:
JayTe

Ble Medlem: 15 Nov 2006

Svar med Sitat

At dette kan bli reellt, må dere ha helt klart for dere... Undersøkelser viser hvis vi ser bort fra Trøndelag, Troms og Finnmark, er vi underrepresentert i alle de andre fylkene. I Trøndelag viser at for og imot er likt, noe mer for enn imot i Troms/Finnmark. Dessuten har vi ikke sterke pengefolk i ryggen (som båtfolket i Oslofjorden).

Er deg noen ting jeg stusser over: Kjøring på innmark skal bli forbudt! Hvordan kan det skje? Motorferdsel i utmark gjelder da egentlig mine traktorer også, skal jeg ikke få kjøre min egen traktor på min egen åker????

Hytta mi ligger 13 km fra vei, jeg har en 150 år gammel veirett inn dit. Hvis jeg ikke da får kjøre scooter, er det bedre at jeg kjører traktor inn dit?

Tror de virkelig at de vil få bukt med den ulovlige kjøringen med dette? Jeg har de siste årene kjørt ganske så lovlig, har disp til hytta, ervervsløyve (leiekjøring) samt påberoper meg retten til kjøring i næring på egen eiendom. Hvis forslaget går gjennom, kommer jeg jeg også til å gi blanke f..., boten blir like stor om jeg kjører på egen eiendom som om jeg kjører villmann på snaufjellet.....
Til Toppen

Man Jul 30, 2007 18:02 InnleggTittel:
JayTe

Svar med Sitat

Oppfordring: Send link til www.scooteraksjonen.com som sms til alle i telefonlista
Til Toppen

Man Jul 30, 2007 19:18 InnleggTittel:
JayTe

Svar med Sitat

Dette er hva jeg har sendt til mine kontakter både per sms og per e-post:

"Hjelp oss i kampen for scooternes framtid, gå inn på www.scooteraksjonen.com . ikke svar på denne men send den til alt scooterfolk du kjenner"
Til Toppen

Man Jul 30, 2007 19:19 InnleggTittel:
Allright

Svar med Sitat

Scooteraksjon sia va fin den. Men de bildan ble kanskje litt drøy. Kan jo nestn virke som at vi aksjonere mot at det skal bli forbudt med ski å all scooterkjøring ska bli lovli.
1990 Yamaha Phazer
1989 Toyota Hiace 2.4D
1987 Suzuki Zl50 Chopper
Til Toppen

Man Jul 30, 2007 19:34 InnleggTittel:
EdgePower
Moderator

Svar med Sitat

Allright skrev:
Scooteraksjon sia va fin den. Men de bildan ble kanskje litt drøy. Kan jo nestn virke som at vi aksjonere mot at det skal bli forbudt med ski å all scooterkjøring ska bli lovli.

Enig der!

Bra oppfordring JayTe !

La dette bli en tabbe...

Ski-doo Mxz 600 XRS 2007
Masse utstyr Smile

X:
- Polaris edge 340 2004

"- If you have to be somewhere Monday morning, shouldn´t you be thinking about a Tekvest?"
Til Toppen

Man Jul 30, 2007 19:50 InnleggTittel:
Joda

Ble Medlem: 17 Jan 2007

Svar med Sitat

Jeg har sendt denne mailen til ND

"Hei!

Nå må dere få opp øynene og forstå at dette forslaget er tøvete og tullete!

Jeg klarer ikke i min villeste fantasi å forstå hvorfor det er så fælt at det kjøres litt scooter i begrensede områder slik som dagens løypenett er lagt opp. Snøscooteren kjøres på snø og ødelegger ikke terrenget i noen som helst grad slik jeg ser det. Hva med turfolket som tråkker ned vegetasjonen langs stier og hugger ned trær for å fyre opp bål? I mine øyne er dette er større problem enn en snøscooter.
Totalt sett forurenser den lite sammenlignet med f.eks fritidsbåter. Hva hadde båtfolket sagt om de ikke lengre fikk lov til å benytte sjøen? Jeg kan forstå at dere vil ha bort all kjøring med ATV da den setter kraftige spor i terrenget etter seg. Det er det eneste punktet jeg er enig med.

Se på Sverige, hvor det til og med er lov til å kjøre utenfor løypenettet de fleste plasser. Forbudsområdene som finnes respekteres av de fleste og jeg vil anta at de aller fleste heller benytter seg av løypenettet. Det er svært få plasser scooterkjøringen blir ansett som et problem og myndighetene og lokale foreninger vedlikeholder et fantastisk løypenett som folk benytter seg av. Man kan kjøre hele Nord-Sverige på langs i dette løypenettet, mellom byer og mindre lokalsamfunn.
Med en økt satsing på etablerte og merkede løyper tror jeg man vil få bort mye mer av den ulovlige kjøringen. Jeg klarer ikke å skjønne at det skulle ha vært noe problem å få til noe slikt her i Norge.

Dere må også forstå at dere aldri vil få bort den ulovlige kjøringen. Mange vil nok gi blaffen og kjøre uansett, bare med ennå mindre hemninger da de bryter loven uansett hvor de kjører. Så lenge man får kjøpt scootere vil problemet bestå. Og selv om det ikke er mulig å få kjøpt en her i landet så er kjøreturen over til Sverige eller Finland svært kort for majoriteten.

Det er svært mange scootereiere som ikke lengre får mulighet til å utøve sin favoritthobby hvis dette forslaget kommer gjennom, med kjøretøy staten har krevd avgifter i fleng for. Skal disse avgiftene tilbakebetales eller blir det den enkelte som må ta tapet selv?

Beklagelig å si det men jeg håper på det sterkeste at noen klarer å stikke kjepper i hjulene for dette tullet!

Mvh
"
x 02 ZL 600 EFI SS
x 01 Summit 800 X
Pluss en masse annet dritt uten beltedrift
Til Toppen

Man Jul 30, 2007 20:00 InnleggTittel:
Allright

Svar med Sitat

Blir uhøvelig mye ulovlig kjøring om det her kommer igjennom. Scooternorge hadde jo nå tall engang på kor mange scootera det va registrert i landet. Dem kan jo bare drømme om at folk parkere scootern sin til 100 000 i garasjen for godt.
1990 Yamaha Phazer
1989 Toyota Hiace 2.4D
1987 Suzuki Zl50 Chopper
Til Toppen

Man Jul 30, 2007 20:02 InnleggTittel:
EdgePower
Moderator

Svar med Sitat

Joda skrev:
Jeg har sendt denne mailen til ND

"Hei!

Nå må dere få opp øynene og forstå at dette forslaget er tøvete og tullete!

Jeg klarer ikke i min villeste fantasi å forstå hvorfor det er så fælt at det kjøres litt scooter i begrensede områder slik som dagens løypenett er lagt opp. Snøscooteren kjøres på snø og ødelegger ikke terrenget i noen som helst grad slik jeg ser det. Hva med turfolket som tråkker ned vegetasjonen langs stier og hugger ned trær for å fyre opp bål? I mine øyne er dette er større problem enn en snøscooter.
Totalt sett forurenser den lite sammenlignet med f.eks fritidsbåter. Hva hadde båtfolket sagt om de ikke lengre fikk lov til å benytte sjøen? Jeg kan forstå at dere vil ha bort all kjøring med ATV da den setter kraftige spor i terrenget etter seg. Det er det eneste punktet jeg er enig med.

Se på Sverige, hvor det til og med er lov til å kjøre utenfor løypenettet de fleste plasser. Forbudsområdene som finnes respekteres av de fleste og jeg vil anta at de aller fleste heller benytter seg av løypenettet. Det er svært få plasser scooterkjøringen blir ansett som et problem og myndighetene og lokale foreninger vedlikeholder et fantastisk løypenett som folk benytter seg av. Man kan kjøre hele Nord-Sverige på langs i dette løypenettet, mellom byer og mindre lokalsamfunn.
Med en økt satsing på etablerte og merkede løyper tror jeg man vil få bort mye mer av den ulovlige kjøringen. Jeg klarer ikke å skjønne at det skulle ha vært noe problem å få til noe slikt her i Norge.

Dere må også forstå at dere aldri vil få bort den ulovlige kjøringen. Mange vil nok gi blaffen og kjøre uansett, bare med ennå mindre hemninger da de bryter loven uansett hvor de kjører. Så lenge man får kjøpt scootere vil problemet bestå. Og selv om det ikke er mulig å få kjøpt en her i landet så er kjøreturen over til Sverige eller Finland svært kort for majoriteten.

Det er svært mange scootereiere som ikke lengre får mulighet til å utøve sin favoritthobby hvis dette forslaget kommer gjennom, med kjøretøy staten har krevd avgifter i fleng for. Skal disse avgiftene tilbakebetales eller blir det den enkelte som må ta tapet selv?

Beklagelig å si det men jeg håper på det sterkeste at noen klarer å stikke kjepper i hjulene for dette tullet!

Mvh
"
'

Bra ! Smile

Ski-doo Mxz 600 XRS 2007
Masse utstyr Smile

X:
- Polaris edge 340 2004

Til Toppen

Man Jul 30, 2007 20:04 InnleggTittel:
EdgePower
Moderator

Svar med Sitat

Les mer her:

http://www.finnmarkdagblad.no/nyheter/article2899521.ece

http://www.dirnat.no/content.ap?thisId=500031121

http://www.finnmarkdagblad.no/nyheter/article2899522.ece

http://www.scooteraksjonen.com/

Ski-doo Mxz 600 XRS 2007
Masse utstyr Smile

X:
- Polaris edge 340 2004

Til Toppen

Man Jul 30, 2007 20:30 InnleggTittel:
goofey

Svar med Sitat

Kommentarer til nettstedet www.scooteraksjonen.com
det kan være flere fakta, feil (tror ikke det er noen...) eller forslag til forbedring kan sendes til frode@densistesovjetstat.com

Frode Rydningen
ScooterAksjonen
Til Toppen

Man Jul 30, 2007 21:22 InnleggTittel:
catothom
Moderator

Ble Medlem: 29 Nov 2006

Svar med Sitat

En annen ting som er bekymringsverdig er at de som faktisk ødelegger naturen mest er de som fortsatt får kjøre pga det er nyttekjøring!
Ikke for å rakke ned på våre landsmenn/kvinner, men om dere tar turen rundt om kring i nordnorge på fjellet, viddene, myrene osv så er
det mange steder det er sunnrevet bakke pga ATV. Sporene går mer på kryss å tvers en ett forvirra veikryss i statene.
Det er dyyyyype spor etter de.

- Kor ska vi gjøre av skutrene våres nu da?
Vi får jo ikke solgt de for de kan jo ikke brukes.
- Ka skjer me de som lever av å selge snøscooter å atv?

Man Jul 30, 2007 21:32 InnleggTittel:
pusikatta

Svar med Sitat

slapp nu av, skjer ingenting, e jo den her debatten vært år..... Wink
SkI-dOO Summit 600 "01
Volvo 740 91"
BmW 320i 96"
"They say JUMP, you say how high"
"My motto, fuck lotto, i get the seven digits from your mother for a dollar tomorrow"
Til Toppen

Man Jul 30, 2007 21:34 InnleggTittel:
goofey

Svar med Sitat

Debatten er hvert år ja - men nå har direktoratet kommet med konkret forslag om nytt regelver - som skal vedtas. Og blir den vedtatt slik det står nå - er det kroken på døra.
Til Toppen

Tir Jul 31, 2007 07:40 InnleggTittel:
obr

Svar med Sitat

Kjempe bra initiativ. Har signert. Kansje burde vi starte opp noe slags form for 'klubb' eller organisasjon som taler VÅR sak, et forbund for å si det slik, noe alla Naturvernforbundet, der vi jobber for å gi naturen TILBAKE til folk, uten å ødelegge, istede for å ta naturen FRA folk?

HS Performance - Alt av performance deler
TK Motor - Norges beste Yamaha forhandler
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger

Tir Jul 31, 2007 12:18 InnleggTittel:
JayTe

Svar med Sitat

obr skrev:
Kjempe bra initiativ. Har signert. Kansje burde vi starte opp noe slags form for 'klubb' eller organisasjon som taler VÅR sak, et forbund for å si det slik, noe alla Naturvernforbundet, der vi jobber for å gi naturen TILBAKE til folk, uten å ødelegge, istede for å ta naturen FRA folk?

Du er inne på noe der. Vi har ikke en interesseorganisasjon som taler vår sak. En slik organisasjon hadde gitt oss større tyngde med bedre muligheter for å bli hørt.

Å starte en slik organisasjon, er ikke noe problem. Problemet vil være å finn dedikerte folk med nok kunnskap og nok tyngde til å drifte denne.
Til Toppen

Dette forumet er stengt, du kan ikke starte nye, svare på eller endre temaer Dette temaet er stengt, du kan ikke endre innlegget eller starte nye svar scooternorge.no Forum Hovedsiden | Nytt lovforslag
Vis Forrige Tema
Vis Neste Tema
Vis Innlegg fra:   

Du kan starte nye temaer i dette forumet
Du kan svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet