| Man Okt 08, 2007 22:42 |
Tittel: |
Allright

Ble Medlem: 22 Nov 2006 Innlegg: 1505 Bosted: Kirkenes
|
|
|
|
Sto en reportasje om dette i Sør-varanger avis. Leste fort igjennom det, og en ting jeg la merke til var at DN utalte seg om at det aldri var kommet så mye mail fra privat personer, MEN de sa også at anonyme mailer hadde ingen verdi for dem, så de ble kastet. Så skriv navnene deres når dere sender inn. Og det viktigste er og være saklig, det sto nemlig at det var veldig mye ufin språkbruk i mailene.
kan se om jeg får skrevet det inn her imorgen. _________________ 2007 Ski-doo Mxz Xrs 600 SDI TILSALGS !
2006 Lynx Rave 440/800H.O
2006 Samurai 150cc
1990 Yamaha Phazer
1989 Toyota Hiace 2.4D
1987 Suzuki Zl50 Chopper
1985 Yamha ET340 Mønster edition |
|
| Til Toppen |
|
| Tir Okt 09, 2007 02:46 |
EdgePower Moderator

Ble Medlem: 25 Feb 2007 Innlegg: 2082 Bosted: Finnmark :)
|
|
|
|
– Elendig lovforslag
Politimesteren kritiserer forslaget om motorferdsel i utmark.
http://www.finnmarkdagblad.no/nyheter/article3045462.ece _________________ Moderator
Ski-doo Mxz 600 XRS 2007
Masse utstyr
X:
- Ski-doo Summit 550f 2005
- Polaris edge 340 2004
"- If you have to be somewhere Monday morning, shouldn´t you be thinking about a Tekvest?" |
|
| Til Toppen |
|
| Tir Okt 09, 2007 17:51 |
stein
Ble Medlem: 02 Apr 2007 Innlegg: 571
|
|
|
|
| har sendt 2 stk til dem, å revet lovforslaget dems fra hverandre, fått saksnummer til og med, som jeg må bruke når jeg sender inn nye, brukt fullt navn og telefonnummer. de er nødt å svare hvis folk bruker fullt navn, det har de baregodt av, så får de gjort noe fornuftig...... |
|
| Til Toppen |
|
| Tor Okt 11, 2007 21:07 |
Tittel: Høringsforslag |
broom
Ble Medlem: 21 Aug 2007 Innlegg: 24 Bosted: Alta
|
|
|
|
Høringsfristen er 15. oktober. Vi anbefaler at alle som er imot lovforslaget sender inn sin mening.
Forslag til hva du bør si finner du her: http://www.motorferdsel.no
Der finner du også masse info omkring emnet
Vi er ingen medlemsorg men jobber aktivt mot loven og vil være aktive helt til vi får en lov vi kan leve med.
Vi har oppnådd svært gode resultater i Finnmark og Troms og skriver brev til alle fra Statsminister til lokalpolitikere.
Høringsuttalelser fra privat personer betyr noe fordi det viser engasjement og motstand mot loven
med hilsen
Motorferdselaksjonen _________________ For ansvarlig motorferdsel i naturen
Misliker sovjet-metoder, forbud og påbud.
Nyt naturen og ikke let etter spor etter andre.
TRÅ VARSOMT! |
|
| Til Toppen |
|
| Tor Okt 11, 2007 21:30 |
EdgePower Moderator

|
|
|
|
Husk å skrive under med fult navn og passe på språkbruken... _________________ Moderator
Ski-doo Mxz 600 XRS 2007
Masse utstyr
X:
- Polaris edge 340 2004
"- If you have to be somewhere Monday morning, shouldn´t you be thinking about a Tekvest?" |
|
| Til Toppen |
|
| Lør Okt 13, 2007 18:09 |
JayTe

Ble Medlem: 15 Nov 2006 Innlegg: 585 Bosted: Meldal
|
|
|
|
Da nærmer høringsfristen seg med stormskritt, og jeg vil instendig be om at alle sender sin høring til DN. Ta dere noen minutter å les gjennom de høringsuttalelsene dere finner, www.naturogmotor.no , www.utmark.no , www.motorferdsel.no . Finnes også mange andre. Klipp og lim litt og skriv deres egen innledning. Signer med fullt navn, og prøv å formuler dere godt. Og ikke minst, VÆR SERIØS. Pressen har allederede fått tak i en del høringer som selv om de er mot lovforslaget, ikke hjelper vår sak.
Mvh
John Tore Syrstad
Styreleder
Natur og Motor _________________ Perhaps my wife wears the pants in my family, but atleast I'm the one who get's to take them of every night...
In charge, www.naturogmotor.no
Ski-doo Summit 600 ETEC |
|
| Til Toppen |
|
| Søn Okt 14, 2007 15:22 |
fons

Ble Medlem: 06 Feb 2007 Innlegg: 18 Bosted: Mo i Rana
|
|
|
|
skjønn fan ikke at det ska sett folk nede i oslo å bestæm det der skutersakan. dæm skjønn jo fan ikke at folk har bruk før skuter, iallefall her i nordland. å etter at dæm ha søtte å sagt at skutern foruræns, sett dæm seg i den 200hesters båten sin å mos utover oslofjorden..forurens ikke det ? _________________ Lynx Enduro 600 Ho -03
- fly minibend fatbar, 4'' styrhøyer, svart
lågrute, 38 kamma
X Lynx Enduro 400f Ho -03
X Yamaha ET 340 -88 |
|
| Til Toppen |
|
| Søn Okt 14, 2007 15:23 |
fons

Ble Medlem: 06 Feb 2007 Innlegg: 18 Bosted: Mo i Rana
|
|
|
|
åj, glømt vest bægge delan  _________________ Lynx Enduro 600 Ho -03
- fly minibend fatbar, 4'' styrhøyer, svart
lågrute, 38 kamma
X Lynx Enduro 400f Ho -03
X Yamaha ET 340 -88 |
|
| Til Toppen |
|
| Man Okt 15, 2007 10:17 |
summmit600
Ble Medlem: 03 Jan 2007 Innlegg: 623 Bosted: nesse
|
|
|
|
| er det ikke idag fristen er? |
|
| Til Toppen |
|
| Man Okt 15, 2007 11:56 |
EdgePower Moderator

|
|
|
|
Høringsfristen er 15. oktober _________________ Moderator
Ski-doo Mxz 600 XRS 2007
Masse utstyr
X:
- Polaris edge 340 2004
|
| Til Toppen |
|
| Man Okt 15, 2007 12:34 |
teerex

Ble Medlem: 22 Nov 2006 Innlegg: 1506 Bosted: Harstad
|
|
|
|
det må jo være idag, hvis det e 2007  _________________ Phazer FX turbo, mountain ski, 345/36-38 kam. Delvis bråkepotte.
There is a replacement for displacement, it's called supercharging
-If I wanted something easy to ride, I'd call your sister Og koffør i herrens navn står detta på engelsk ? |
|
| Til Toppen |
|
| Man Okt 15, 2007 14:39 |
EdgePower Moderator

|
|
|
|
Jo;) Sto jo liksom 5 poster opp:p _________________ Moderator
Ski-doo Mxz 600 XRS 2007
Masse utstyr
X:
- Polaris edge 340 2004
|
| Til Toppen |
|
| Man Okt 15, 2007 21:33 |
medic
Ble Medlem: 15 Okt 2007 Innlegg: 1
|
|
|
|
| Det er helt i tråd med den norske stat å kom med et slik lovforslag. her i lande skal alt som kan opprettholde befolkninga på bygda bli forbudt. Eller for å si det på en annen måte, alt som e moro skal forbys for de som bor nord for sinsen, mens pampan i DN ska få styr som dem vil. Scooter ska førbys, men hver gang en jerv, ulv eller bjørn skal felles av disse karan så ska det brukes scooter, helikopter, bil, atv, beltevogn... noen som ser en dobbelt moral? |
|
| Til Toppen |
|
| Tir Okt 16, 2007 23:39 |
race01
Ble Medlem: 01 Okt 2007 Innlegg: 1
|
|
|
|
d sher ikke _________________ Summit700
E.T 340 |
|
| Til Toppen |
|
| Ons Okt 17, 2007 07:43 |
JayTe

|
|
|
|
| race01 skrev: | | d sher ikke |
Det vet vi ingen ting om enda. Når et direktorat legger all sin tyngde bak et forslag, skal en få øynene opp. Vi har ennå ikke hørt fra betydningsfulle politikere i de partiene som bestemmer dette, at de krever store forandringer i det lovforslaget som i dag foreligger, kun fra et par nikkedukker.
Det skumleste dere gjør er å gå rundt å tro at dette ordner seg av seg selv, da er kampen tapt på forhånd. Vi må stå sammen, vi vet mange sitter på gjerdet og ser på ennå. Kom dere ned, det virkelige arbeidet for rettferdighet begynner nå! _________________ Perhaps my wife wears the pants in my family, but atleast I'm the one who get's to take them of every night...
|
| Til Toppen |
|
| Man Okt 29, 2007 10:39 |
El Gringo

Ble Medlem: 16 Mar 2007 Innlegg: 116 Bosted: Narvik
|
|
| Til Toppen |
|
| Tir Okt 30, 2007 01:05 |
Tittel: Hentet dette fra Natur og Motor! |
andgjerd
Ble Medlem: 03 Des 2006 Innlegg: 54 Bosted: sogndal/stavanger
|
|
|
|
Ligger under siste nytt på naturogmotor.no
29. oktober: Vi har nå endelig fått svar på hvem som har gitt Direktoratet for Naturforvaltning (DN) i oppdraget med å lage en ny motorferdsellov. Det skal være gjort av Bondevik 2 regjeringen, med Miljøvernminister Knut Arild Hareide i spissen. Det er dette DN nå bruker som "oppdrag" i media. Det ser ikke ut til at DN har fått med seg at det har vært regjeringskifte, da det sies at det ikke har vært kontakt mellom DN og regjering/storting etter regjeringskiftet. Dette vitner om at DN ikke bryr seg om demokratiet i Norge, men brukte muligheten for alt den var vært til å fremme egne personlige holdninger. Dette ser en godt i lovforslaget, da hverken Motorferdselforsøket eller MoSa er vektlagt nevneverdig. _________________ Nytro MC-X Turbo |
|
| Til Toppen |
|
| Tir Okt 30, 2007 21:27 |
jimbo
Ble Medlem: 25 Nov 2006 Innlegg: 10 Bosted: Støren
|
|
|
|
Dette kan IKKE bli gjennomførbart!!
Skulle jo hatt de samme reglene for de som har båter på sjøen også da...
og båtene gir jo mere utslipp enn en scooter.
La oss få kjøre der vi vill. _________________ ski-doo X-RS 800 2007 |
|
| Til Toppen |
|
| Tir Okt 30, 2007 22:11 |
JayTe

|
|
|
|
| jimbo skrev: |
La oss få kjøre der vi vill. |
Med den uttalelsen der, senker du deg ned på samme nivå som Naturvernforbundet, med samme egoistiske tanke gang, bare andre veien. Det er svært få som ønsker fri ferdsel for motorferdsel i utmark, hverken SNØFOR, Motorferdselaksjonen eller vi i Natur og Motor ønsker det, men vi ønsker muligheten til å opprette rekreasjonsløyper og større motorsportområder enn det det nye lovverket legger opp til, begge etter lokal forvaltning. _________________ Perhaps my wife wears the pants in my family, but atleast I'm the one who get's to take them of every night...
|
| Til Toppen |
|
| Tir Okt 30, 2007 22:40 |
Allright

Ble Medlem: 22 Nov 2006 Innlegg: 1505 Bosted: Kirkenes
|
|
|
|
Blir fokusert mye på båtan sørpå. Nån som har tenkt på den sinnsyke flytrafikken vi har fådd de siste åran ?
Den forrurensinga scootern utgjør omentrent ingenting iforhold til ka flyan forrurense. _________________ 2007 Ski-doo Mxz Xrs 600 SDI TILSALGS !
2006 Lynx Rave 440/800H.O
2006 Samurai 150cc
1990 Yamaha Phazer
1989 Toyota Hiace 2.4D
1987 Suzuki Zl50 Chopper
1985 Yamha ET340 Mønster edition |
|
| Til Toppen |
|
| Tir Okt 30, 2007 22:46 |
zones

Ble Medlem: 26 Des 2006 Innlegg: 1985 Bosted: alta
|
|
|
|
Vis man sitter å setter alt opp mot værandre.. kan vi jo kjøre scooter dagelig på e6 heh _________________ Nu: På leiting
Audi a4 Q 1,9 naaais
X - Ex 570 max mod 89
X - Xlt 600 tripple pipes og vkit 94
X - Mxz 800 Max mod 2001
Besøk Oss
http://AltaScooter.Com
http://www.altaracing.no
Kjøp dine deler her |
|
| Til Toppen |
|
| Tir Okt 30, 2007 23:06 |
JayTe

|
|
|
|
| Allright skrev: | Blir fokusert mye på båtan sørpå. Nån som har tenkt på den sinnsyke flytrafikken vi har fådd de siste åran ?
Den forrurensinga scootern utgjør omentrent ingenting iforhold til ka flyan forrurense. |
Det har vi regnet på: en sydentur for en person, slipper ut 4-6 ganger så mye co2 som en snøscooter gjør på et år!!!!!! _________________ Perhaps my wife wears the pants in my family, but atleast I'm the one who get's to take them of every night...
|
| Til Toppen |
|
| Lør Nov 03, 2007 14:52 |
jhehenri

Ble Medlem: 27 Mar 2007 Innlegg: 39 Bosted: Tromsø/Finnsnes
|
|
|
|
Litt usikker korr eg sku poste dher, mæn i å me at d går på holdninge t motorferdsel i utmarka så legg eg d bære her =)
Her har vi nok et eksempel på at folk vil ha scooter tell eget bruk.
http://www.nordlys.no/nord24/vekstbedrifter07/article3102007.ece
141 fullbookede scootergarasjer
I tellegg va d enn artikkel (kun i papiravisa) om hundekjørera i et Tromsøbasert firma som trænte hundan sine me ATV. Sitat: "Hundene løper foran og trekker det tunge kjøretøyet. Innimellom brukes også motoren."
I utgangspunkte himla eg bære me øyan å tænkte "skal dæm no klage på d åsså", mæn ut fra artikkeln å di bildan som va så virka d som om deinnan kjøringa va ei stor belastning på naturn i område. Å dher skjer me kommunen å Statsskog sinn fulle velsignelse.
Sitat:
"Som politibetjent i reinpolitiet jager jeg folk som kjører ulovlig på snøskuter her inne i vinterhalvåret. Når jeg ser hva dette Tromsø-firmaet får lov til å drive med på barmark, gjør jeg meg noen tanker om prioriteringene i forhold til å ta vare på naturgrunnlaget vårt. Inkonsekvensen er åpenbar."
I 2004 blei deinnan kjøringa førrbudt pga. "skadene på terrenget var uakseptable". Mæn det aktuelle firmaet inngikk enn avtale me grunneieren, Statsskog.
Sitat: "I 2005 kom det en ny søknad om dispensasjon, og villmarkssenteret hadde nå inngått en avtale med grunneieren, Statsskog. Driftsutvalget la vekt på dette og innvilget dispensasjonen"
Her virke som enn sak som backe opp DN sine påstanda om at kommunan tell tider kainn være litt liberal i sinn praksis
Mæn no e d enn kort artikkel, kainnskje har saken fleire sie. Avisen e jo flink å blåse opp d negative, så kainnskje medføre deinnher praksisn mange positive ting åsså. Villmarkssentre har fådd lov å komme me enn uttalelse dær dæm prøve å få fram di positive ringvirkningen, mæn eg blei ikkje overbevist =)
Dher e ikkje enn tradisjonell måte å drive hundetræning, på lik linje me at scooterkjøring ikkje e tradisjonellt friluftsliv.
Mæn i buinn å gruinn, deinnan træninga av sledehunda e i regi av turristnæringa. Å som deinnan artikkeln vise så går d ut over naturn. Kofførr skal d då være så vanskeli å få disp førr å drive scooterbasert turisme? Nåkka som garantert sætt mindre spor einn deinnher hundetræninga.
Nån fra Reisadalen som vil kommentere? _________________ I didn't DOO it, I ACed it
08 Arctic Cat Crossfire 800 Nightfire
02 Hyundai Coupe 2.7 V6 |
|
| Til Toppen |
|
| Lør Nov 03, 2007 17:29 |
WaxFraq
Ble Medlem: 30 Okt 2007 Innlegg: 2
|
|
|
|
heldigvis så er det ikke så langt til sverige sier nå jeg...
man burde skjemmes av å bo i dette fu**ings molbo landet!
det virker som at alt går på en sånn "morro-faktor" om hvor dyrt det skal være i innkjøp, å ha det og om det i hele tatt skal være lov å ha...
vannscooter er jo så morro at det er jo ikke lov i det hele tatt...
å nå snøscooter...jeg forstår ikke helt hva som ligger bak jeg...
lykke til folkens, det tror jeg faan meg vi trenger hvis vi skal holde på med dette... |
|
| Til Toppen |
|
| Man Nov 05, 2007 22:05 |
roughneck Moderator

Ble Medlem: 22 Nov 2006 Innlegg: 1193 Bosted: Lakselv
|
|
|
|
fra http://scooteraksjonen.googlepages.com/:
"Rapporten tar også for seg utslipp av CO2, hvor snøscooterparken står for 16 000 tonn CO2 årlig, Det blir ca 300 kilo pr snøscooter, PR ÅR"
fra vg.no:
"En gjennomsnittlig elg raper - og delvis promper - så mye metangass at det utgjør over to tonn co2-utslipp i løpet av ett år. Nå faller snart 35.000 eksemplarer av arten i høstjakten."
så 8 elger forurenser like mye på et år som hele scooter traffiken?  _________________ 2008 polaris IQ 600RR |
|
| Til Toppen |
|
| Man Nov 05, 2007 22:18 |
EdgePower Moderator

|
|
|
|
| roughneck skrev: | fra http://scooteraksjonen.googlepages.com/:
"Rapporten tar også for seg utslipp av CO2, hvor snøscooterparken står for 16 000 tonn CO2 årlig, Det blir ca 300 kilo pr snøscooter, PR ÅR"
fra vg.no:
"En gjennomsnittlig elg raper - og delvis promper - så mye metangass at det utgjør over to tonn co2-utslipp i løpet av ett år. Nå faller snart 35.000 eksemplarer av arten i høstjakten."
så 8 elger forurenser like mye på et år som hele scooter traffiken?  |
Veldig bra  _________________ Moderator
Ski-doo Mxz 600 XRS 2007
Masse utstyr
X:
- Polaris edge 340 2004
|
| Til Toppen |
|
| Man Nov 05, 2007 22:47 |
roughneck Moderator

Ble Medlem: 22 Nov 2006 Innlegg: 1193 Bosted: Lakselv
|
|
|
|
hahahahaa.., sku jo selfølgelig stå 8000 elger!!!!!1  _________________ 2008 polaris IQ 600RR |
|
| Til Toppen |
|
| Man Nov 05, 2007 22:54 |
EdgePower Moderator

|
|
|
|
Uansett veldig bra !
Nu må folk skyte så vi kan fortsette å kjøre  _________________ Moderator
Ski-doo Mxz 600 XRS 2007
Masse utstyr
X:
- Polaris edge 340 2004
|
| Til Toppen |
|
| Man Nov 05, 2007 23:15 |
Alticity

Ble Medlem: 25 Nov 2006 Innlegg: 201 Bosted: Norge
|
|
|
|
| EdgePower skrev: | | roughneck skrev: | fra http://scooteraksjonen.googlepages.com/:
fra vg.no:
så 8 elger forurenser like mye på et år som hele scooter traffiken?  |
Veldig bra  |
det var 16000 tonn CO2 og ikke 16000 kg,
Så det blir 8000 elger som forurenser lik mye som all scooter rafikk på et år?
Edit: Så ikke att roughneck har svart tidligere  |
|
| Til Toppen |
|
| Ons Nov 07, 2007 23:43 |
norskamerikaneren
Ble Medlem: 31 Jul 2007 Innlegg: 25
|
|
|
|
Hurra, deler av innlegget mitt kom på trykk på side 31 på scooternorge!
| norskamerikaneren skrev: | Det er jammen på tide. Skulle tro de folka kom rett fra skolen. Forby scootere, men ikke nok med det, forby dataskjermer??? Hvordan skal vi jobbe da? Strengt tatt, det meste forurenser. Hvorfor angriper de ikke flytrafikken heller? De spyr jo tonnevis med miljøgasser. Bare fra Alta til Oslo er det en 3-4 daglige avganger og de forurenser jo en del! Hva med folk som reiser til Australia? Listen er lang.
Hvis scootere skulle ha blitt forbudt da skulle også fritidsbåter bli forbudt, men ikke nok med det, hva med mc er?
Hvis jeg skal prøve å være like sensitiv som de folka:
Jeg bor på motsatt side av veien av en som har en harley, og selv om han bor en 2-300 meter borte hører jeg klart og tydelig når han gir gass! BEVIS meg at en harley går renere enn en nytro eller en 600sdi!
En harley sjenerer meg mye mer enn scootere som kjører nesten rett under soveromsvinduet mitt om vinteren. Mens scooterene raskt forsvinner i det fjerne, hva skjer med harlyen? Den kjører i bygda til stor sjeanse! Du slipper ikke unna lyden. Har dere hørt når den gir gass eller? Harleyeiere skulle ha vært fengsla i 1 år etter den nye loven.
En harley gir sjeanse i TETTbygde strøk.
Forurensningen fra motorferdselen i dette landet er jo bare småtterier, hvor mye ville vi ikke ha spart i klimagasser hvis bilparken i snitt var et par år nyere?
Hva hvis kina IKKE bygde et gasskraftverk i uka?
Hva hvis gasskraftverkene her i landet ble renset??
Men over til debatten med atv er og scootere. Det er blitt gjentatt til det kjedsommelige, scooter legger ikke igjen spor. ATV: har noen tenkt på HVORFOR det er spor overalt? Jeg mener at ekstrasporene oppstår fordi man vil prøve å unngå å kjøre i gjørmehull, så man kjører rundt, så blir det et gjørmehull der osv osv. Men hvorfor ikke legge grus på de godkjente atv løypene som en kar fra Austertana? foreslo i Sagat. Da hadde man jo ikke trengt å kjøre rundt overalt. Grus på løypa = færre nye kjørespor. Hva sier dere, mer erfarne ATV brukere?
Å beholde løypenettet er med på å beskytte næringsinteressene her. Scootersafarier f.eks. Men det er en ting som er oversett her syns jeg, hvis det ikke er et løypenett, kjører jo de som likevel kjører, uansett ulovlig, og da har det jo ingenting å si HVOR de kjører. Dette vil jo være til sjeanse for f.eks reindrifta. De eksisterende løypene er jo også laget i samråd med reindrifta skulle jeg tro. |
_________________ 2002srx |
|
| Til Toppen |
|
Vis Forrige Tema
Vis Neste Tema
|
Du kan starte nye temaer i dette forumet Du kan svare på temaer i dette forumet Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet
|
|